Al meer dan 55 jaar speelt Randstad een actieve en toonaangevende rol in de arbeidsmarkt. Het uitzendbureau helpt mensen bij het vinden van een baan en het vormgeven van hun carrières. Randstad staat organisaties bij om hun doelstellingen te realiseren met de inzet van de beste werknemers en de meest innovatieve oplossingen op maatwerk. Het uitzendbureau heeft een landelijk een dekkend netwerk met veel vestigingen. Op deze vestigingen staan onze medewerkers dagelijks in gesprek met klanten van het uitzendbureau en kandidaten. Randstad denkt graag met u mee. Net zoals zij dat doen met de duizenden mensen die dagelijks via Randstad aan de slag zijn en de organisaties die gebruik maken van de diensten van het uitzendbureau.
Met een Randstad account kun je gemakkelijker solliciteren op de website van het uitzendbureau, omdat je al staat ingeschreven en jouw persoonlijke gegevens dus al zijn ingevuld. Het inschrijven op de website van Randstad is erg eenvoudig en doe je in slechts in een paar stappen. Om je in te schrijven bij Randstad vraagt het uitzendbureau om het inschrijfformulier zo volledig mogelijk in te vullen. Hoe meer Randstad van je weet, des te beter kan er voor jou gezocht worden naar een passende baan. Als je je cv uploadt, worden de meeste gegevens hier automatisch uit overgenomen. Inschrijven kun je zien als een open sollicitatie. Je geeft aan wat voor werk je zoekt, waarom je geschikt bent voor de functie, waar je wilt werken en hoeveel uur. Op basis hiervan kan Randstad je koppelen aan passende vacatures.
Door je in te schrijven, maak je ook direct een Mijn Randstad-account aan. Met een Mijn Randstad-account kan je sneller en eenvoudiger solliciteren. Je heb de mogelijkheid om je sollicitaties in te zien en als je gaat werken via Randstad kun je de gewerkte uren declareren, loonstroken raadplegen en nog veel meer. Je hebt tevens de mogelijkheid om een vacature alert aan te maken. Je ontvangt dan dagelijks, iedere week of elke maand nieuwe banen gemaild die voldoen aan jouw zoekcriteria. Ben je op zoek naar een baan via Randstad? Dan kun je het beste solliciteren op een vacature die goed aansluit bij jouw wensen en wat jouw vaardigheden en kennis. Bij het overzicht van alle vacatures kun je de zoekfilters aanpassen aan jouw wensen, opleidingsniveau en ervaring, zodat je de banen vindt die het beste bij je passen.
Nooit de juiste informatie
Vacatures kloppen gewoon niet. Solliciteren is gewoon tijdverspilling. Ze kunnen nooit een eerlijke antwoord geven over waarom je "niet past" bij een bepaalde vacature. Je krijgt als standard een onlogische smoesje.
Sterke punten
Leuke website. Redelijk snelle reacties.
Zwakke punten
Vacatures zijn vaak vaag en veel info klopt niet. Ze sturen regelmatig vacatures via email die zijn geen match. Intercedenten kunnen echt beter zijn.
slecht
ik was machinevoerder en randstad heb via de ploegchef nee jij was wikkelaar en daar heb ik nooit aan gewerkt.
en ik werk bekogelt met een plamuurmes en die kwam tegen mijn been aan en randstard stond erbij en ik moest weg.
en ik heb geen ontslag papier gekregen want dat hoef de niet meer.en dit gaat over gerard zeutenhorts zit in eerbeek apeldoorn en zutphen
Sterke punten
niks
Leeftijdsdiscriminatie?
Gesolliciteerd op drie magazijn/logistiek medewerker vacatures via Randstad Mijdrecht. Ik kreeg een paar uur later al 1 mailtje terug van ene Laura de Graaf dat ik voor alle drie de vacatures niet in aanmerking kom vanwege te weinig recente ervaring,: iets waar onze klant (1 dus, geen 3) veel waarde aan hecht. Ik heb 16 jaar ervaring in gevraagde functie. Dit riekt m.i. heel sterk naar leeftijdsdiscriminatie. Een probleem waarvoor alle medewerkers van Randstad een cursus voor hebben moeten volgen....., maar kennelijk was Laura verhinderd.
Ze heeft de sollicitaties waarschijnlijk niet eens doorgestuurd naar haar klant(en), maar neemt zelf deze beslissing maar. Eens komt zij ook in deze leeftijd en zal ze zelf mee mogen maken hoe dit voelt. Ik heb nog op haar antwoord gereageerd, maar uiteraard niets meer vernomen. Ik heb me meteen uitgeschreven bij dit discriminerende uitzendbureau.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Geen inlevingsvermogen en alleen maar moeite doen voor mensen die ze makkelijk kan plaatsen. En lees ook eens echt de C.V. en stop niet meteen na de leeftijd gezien te hebben.
Echte idiote regels
Ik was dus uitgezonden via Randstad en nadat ik had gewerkt ging ik de papierzaken regelen zodat ik uitbetaald krijg.
Nou alles was gwn goed te zien, maar omdat er een stukje van mn vinger te zien was, zou ik volgens de regels niet uitbetaald kunnen krijgen😐 Later wel gefikst maar vrij vervelend...
Ook doen ze af en toe hun werk niet heb ik t gevoel..
Brutale intercedente
Recentelijk bemiddeld door intercedente van team Callflex Nijmegen. Zeer brutaal te woord gestaan grenzend aan schreeuwen van haar kant. Ook intercedente betrapt op het geven van tegengestelde verklaringen.
Dit was een zeer onaangename verrassing wat ik niet eerder heb meegemaakt in uitzendland. Voor mij geen Randstad meer.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Niet integer
Liegen
Brutaal/onbeschoft/onvriendelijk
Opdrachtgever staat op 1e plaats niet werknemer.
Klantonvriendelijk
Slechte ervaring met Randstad Goes. Enkele medewerkers gedragen zich bot en ongeïnteresseerd. Bel-afspraken worden niet nagekomen. Onzorgvuldig. Slechte communicatie. Weinig bereid om je (vriendelijk) te woord te staan. Voelde me vaak afgescheept met onjuiste informatie.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
zie review
Randstad den haag
Afschuwelijke mensen zijn het. Ze hebben mij letterlijk de deur gewezen, ik heb een wo-graad. Maar kennelijk zie ik er niet representatief genoeg uit?
Randstad legal den haag, daar laten ze mij, een bruine vrouw niet binnen, ze wilden mij niet eens aanhoren! Your loss, randstad!
Sterke punten
goed aanbod (niet voor mij helaas)
Zwakke punten
Ze sturen mij mails om bij callcentra te gaan werken? Terwijl ik volgens mij een iets andere diploma heb
Randstad, slechtste uitzendburo
Ik werk er nu 2,5 halve week. Heb 2 weken op mn klok pas moeten wachten, 2 e-mails daarover verstuurd, bedrijf waar Ik werk heeft er ook nog een email over gestuurd. Het uitbetalen is ook slecht, heb een bedrag van rond de 216, 00 euro vandaag ontvangen, dat zijn 3 dagen. De 1ste week heb ik woensdag, donderdag, vrijdag zaterdag gewerkt. Kom dus een dag te kort. Vorige week ook over mn salaris gebeld, zouden een email sturen, niks gekregen, daarna heb ik weer gebeld, bedrijf gesloten ivm verbouwing. Dag daarna gebeld, zou terug gebeld worden, is niet gebeurd. De 2de week, salaris zou ik dus vandaag uitbetaald moeten krijgen, heb ik 5 dagen gewerkt, nog steeds niets ontvangen. Dacht nou dan rij ik er maar ff langs, maar nee hoor, randstad is vandaag weer gesloten! Morgen ga ik er langs, en ik ga niet weg voordat al mn gewerkte dagen uitbetaald zijn. Daarbij krijg je van die mooie witte t shirts mee, die dien je te dragen op de werkvloer, mocht je ze kwijt raken, kost je dat 25 euro voor een wit t shirtje! Wat een schandalige hoge borg voor zoon shirtje van, pak weg 15 euro! Het bedrijf die Randstad heeft ingehuurt is er ook klaar mee, eind van de week stappen ze gelukkig over naar een ander uitzendburo. Ik had me vorig jaar ook ingeschreven bij Randstad, nooit meer wat gehoord, is toen wel een account aangemaakt, vorigetoen ik me paar weken geleden in ging schrijven zagen ze dat, ik gaf aan om mijn oude account niet te gebruiken, ik gebruikte de nieuwe. En wat denk je..ja hoor..ze hebben de 3 dagen die ze uitbetaald hebben op mijn oide account vermeld. Waardeloos personeel, nooit geen Randstad meer ! Mijn moeder heeft in der jeugd ook voor Randstad gewerkt, die had toendertijd nooit geen problemen.
Sterke punten
In niet terug bellen
Zwakke punten
Niet terug bellen, slechte uren uitbetalingen, dure borg voor een t shirt. Slechte communicatie
Slecht bedrijf
Pasgeleden contact gehad met een van de intercedenten. Ze had een passende vacature voor me, maar kon er nog even niet zoveel over vertellen dus ze zou zich even inlezen en me na 10 minuten terugbellen. 10 minuten werd uiteindelijk 1,5 uur. Ik liet blijken dat ik geïnteresseerd was in de vacature, dus ze zou mijn cv doorsturen naar het bedrijf. Daarna had ik een doktersafspraak en ik werd door de intercedent gebeld, maar ik kon natuurlijk even niet opnemen. Toen ik haar terug belde, zij ze met een snerende toon "NOU, we bellen wel langs elkaar heen he!" Waarna ik uitlegde dat ik bij de dokter zat. De intercedent vroeg wat mijn salarisindicatie was. Daarna belde ze nog een keer om mijn cv te bespreken(iets wat al bij de eerste afspraak had moeten gebeuren ipv nu) en ze vroeg met een denigrerende toon of ik na een paar jaar "ff had besloten om maar eens een opleiding te volgen" terwijl vele mensen zich laten omscholen als er in hun vakgebied geen werk te vinden is. Ze zou me terugbellen, maar na 5 dagen ben ik nog steeds niet teruggebeld.
Sterke punten
Niets.
Zwakke punten
Intercedenten zijn niet op de hoogte van werkzaamheden
Intercedenten zouden niet moeten neerkijken op mensen die een opleiding volgen op latere leeftijd.
Randstad Nippon Express
I was hired by Randstad and I worked for Nippon Express (Nederland) B.V. at Cessnalaan 24, 1119 NL Schiphol-Rijk. I was fired by the Randstad employees for requesting unpaid wages.
Sollicitatie niet aangekomen
In het verleden met plezier langere tijd voor ze gewerkt. Mijn laatste ervaring is anders. Ik had gereageerd op een vacature via hun website. Kreeg keurig een automatische bevestiging per mail. Na een paar dagen maar es gebeld want ik had nog niks gehoord.Zeiden ze dat ze mijn sollicitatie helemaal niet hadden ontvangen. Dat leek mij vreemd. Mevrouw aan de telefoon deed ook geen moeite om even bij collega 's te informeren wat er mis zou kunnen zijn gegaan, of om de status van de vacature te checken. Ze stamelde alleen dat ze er ook niks aan kon doen en raadde me aan de volgende keer toch echt meteen te bellen als ik solliciteerde. Waardeloos.
Sterke punten
Als je de juiste persoon treft kun je een eind komen. Verder is het een groot uitzendbureau en hebben ze best wat aanbod.
Zwakke punten
Slechte communicatie en hun computersysteem werkt niet goed.
Recruiters matig tot zwak - Communicatie een groot verbeterpunt ook
1)10 jaar geleden bij intakes waarbij verschillende medewerkers overlegden, een zeer grote mond naar kandidaten toe (betrof iemand die ziekmeldingen en salarisadministratie voor deed, waar ik niet voor kwam overigens)
2) Mensen zijn de input. Mensen zijn verschillend, en ook wet en regelgeving kan veranderen desalniettemin is het fijn als er een mate van professionaliteit (netjes en helder communiceren) gewaarborgd word.
3)10 jaar geleden via Randstad op een functie voorgesteld, nooit inhoudelijke feedback op gekregen behalve niet door. Zelfs niet na expliciete navraag, zo krijg je de indruk niet serieus genomen te worden. Dat is zonde als je een Hbo+ bent.
Anno 2017: Randstad zou er goed aan doen recruiter's dit te leren of bij beginnende recruiters vaker het goede voorbeeld aan te halen. E-mails zou ik screenen op doelmatigheid van het herkennen en verwerken van potentieprofiel en vraag en aanbod van Randstad en de kandidaat. Niet in de laatste plaats "gebakken lucht" inhoud verbieden. Solliciteren is nog altijd onbetaald, maar toch echt wel werk. Voor iedereen zal tijd geld blijven, voor de kandidaat letterlijk.
Sterke punten
Aanhoudend met een loep te zoeken, kan beter dus.
Zwakke punten
Wat voornamelijk opvalt is dat de recruiters je gauw afschepen, afblaffen, idem uitstraling hebben en inhoudelijk zwak over komen. Deze tendens houd dus al ruim 10 jaar aan. Weinig perspectief op bemiddeling via Randstad dus.
Randstad doetinchem slecht
Het personeel maakt op mij een onprofessionele, ongeïnteresseerde indruk.
Daarnaast doen ze hun best niet. Ook merk ik dat er gediscrimineerd word.
Sterke punten
geen.
Zwakke punten
bart
Randstad beoordeling
Randstad niet te vreden
Komt belofdes al 3x niet naaa
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Belofdes niet nakomen.
Duurt allemaal lang
Onbetrouwbaar
Het afgelopen jaar heb ik 4x gesolliciteerd via Randstad (locatie Den Haag) en 4x was het een slechte ervaring.
De intercedenten komen afspraken niet na en in één geval is glashard tegen me gelogen. Terugkoppeling na afwijzing krijg je niet, ook niet als je daarom vraagt. Terugbelverzoeken worden niet gehonoreerd en mails genegeerd. Kortom, Randstad blinkt uit in slechte communicatie en heeft totaal geen respect voor sollicitanten.
Het personeel maakt op mij een onprofessionele, ongeïnteresseerde indruk.
Sterke punten
Geen.
Zwakke punten
Communicatie is bijzonder slecht
Intercedenten zijn niet professioneel
Intercedenten hebben geen respect voor sollicitanten
Slechtse bedrijf ooit
Wanneer ze je nodig hebben kunnen ze je vinden, heb je hun nodig nemen ze nooit op word echt opgefokt elke dag weer als ik die tering koppe moet bellen en ze neme weer eens niet op
Oneerlijke werkgever
2017
Randstad is een hele slechte werkgever.
* doe nooit een melding bij hun vertrouwenspersoon dat heeft mij mijn baan gekost. Dus nooit er intrappen en vertrouwen.
*ze nemen alle telefoonische gesprekken op zonder toestemming. Dat is bij mij gebeurt.
*ze kunnen jou probleem verdraaien naar je toe met een oneerlijke werkwijze. Dat heb ik meegemaakt.
* ze spelen onder het zelfde hoedje met de inlener dus nooit vertrouwen!
* oneerlijk met de betaling als je onterecht van de inlener weg bent dus ze sturen je direct naar het UWV. Dat heb ik meegemaakt.
* ze frauderen met je beschikbaarheid en gegevens via mijn randstad en zonder toestemming. Dat heb ik ook meegemaakt.
*ze beschuldigen je heel oneerlijk en heel gemakkelijk en laten ze jou na. Dat heb ik ook meegemaakt.
*Ik heb bewijzen hiervan dat randstad mij met een oneerlijke werkwijze hebben behandeld.
Ik ben blij dat ik ervanaf ben maar dat heeft mijn baan gekost terwijl ik als een loyale medewerker bij de inlener geweest.
Sterke punten
Mensen manipuleren en kapot maken.
Zwakke punten
Oneerlijke werkwijze
Zwangerschapsdiscriminatie
Ongeveer 1,5 jaar gewerkt voor Randstad. Bij mijn eerste zwangerschap ook heel ziek geweest waardoor ik de eerste trimester weinig kon. Zonder mij te melden was ik ontslagen. Wat ik echter tot op heden niet goed begrijp. Ik kon werken, maar ze wilde dat ik ziek gemeld bleef en niet meer op de werkvloer kwam.
Zwakke punten
Slechte communicatie
leeftijdsdsicriminatie
Geachte lezer,
Ik heb onlangs gereageerd op een functie van call center medewerker omdat ik in mijn eigen vakgebied nauwelijks nog aan het werk kom. Ik ben in het verleden technisch verkoper binnendienst geweest, inkoper bij een grote scheepswerf en ik heb ca 10 jaar geleden via " Randstad" als call center medewerker gewerkt, zonder klachten etc. Kortom ik heb jaren klantcontact gehad door de diverse functies maar 10 jaar later krijg ik binnen 5 minuten een afwijzing dat ik niet geschikt voor de functie ben. De intercedente heb ik meerdere malen benaderd om haar te overtuigen dat ik eigenlijk de meest geschikte kandidaat ben maar na heel veel gedraai in allerlei bochten blijft het antwoord hetzelfde, " niet geschikt". Deze afwijzing is pure leeftijdsdiscriminatie maar zal nooit zo geformuleerd worden want dat zou incorrect zijn
Uitermate slecht
onlangs ben ik bij randstad begonnen. kreeg niet gelijk een contract. uiteindelijk moest ik even naar kantoor komen om te tekenen. ik gedaan . uiteindelijk kreeg ik NIET uit betaald en moest ik er zelf achteraan lopen om vervolgens geen gehoor te krijgen van mijn contactpersonen. 1 week nadat ik me contract had getekend kreeg ik te horen dat er iets was fouts gegaan. fijn dag 10 euro voor de trein om me contract te tekenen. geld zou er de volgende dag opstaan.. nee hoor...
ik zelf weer erachteraan was WEER iets fouts gegaan maar als ik niet had gemaild had ik niks geweten. loon stond er volgende dag op. week erna weer niet. weer allemaal smoesjes en ik moest er zelf achteraan. Uiteindelijk word ik WEL gebeld en gemaild om te werken. maar als ik een vraag heb krijg ik WEER geen gehoor. ik leef niet van lucht.
review Randstad
Gemengde gevoelens bij Randstad.
Sterke punten
Als je een goede antecedente hebt, hou deze vast. Inhouse antescedentes vond ik meer betrokken.
Zwakke punten
- Veel doorloop in antecedenten
- bij ziekte spreek je in 1 week zo 8 verschillende mensen
- zorg dat je niet overspannen/burn-out ontwikkeld. De begeleiding hierin vond ik zeer slecht. (3 maanden voordat je een bedrijfsarts spreekt, je moet zelf het contact regelen tussen arts, mw'er en Randstad, Je mag niks doen tot de arts dit aangeeft en dan moet je ineens alle dagen van 9 tot 5 op kantoor zitten om te solliciteren, ze zoeken banen die niet bij je passen bij instroom) Echt hele slechte ervaring.
Je bent maar een nummer.
Wanneer je gebeld word met het verzoek meteen naar een werkgever te gaan en je wilt of kunt niet word er meteen gedreigd dat je helemaal niet meer ingepland gaat worden. Communicatie over telefoon of mail gebeurd altijd met dreigende toon. De planner heeft geen idee waar ie mee bezig is.
Intercedenten moeten eens beseffen dat ze met mensen werken, zoals zij anderen behandelen ben je in mijn ogen helemaal niets waard en zou je je dood moeten schamen.
Sterke punten
Hun sterkste punt is het misbruik maken van de hoge werkeloosheid.
Zwakke punten
Dreigende communicatie
Slechte planner/planning
Algehele omgang met mensen is zeer slecht.
Onprofessioneel en klant onvriendelijk
Benaderd door Randstad voor een vacature in oktober. 15 minuten lang een gesprek gevoerd met de recruiter. Haar conclusie was dat ik zeker geschikt was en dat zij mij ging voorstellen. Zij verzekerde mij dat ik diezelfde dag of de dag erna terug gebeld zou worden. Ik hoorde niks meer. De dag erna heb ikzelf contact opgenomen zowel telefonisch als schriftelijk. Automatisch replay per email gekregen dat mevrouw er niet was. Via een collega van haar kreeg ik te horen dat zij op deze dag niet werkte, maar dat zij een belverzoek zou doorgeven. Niets meer gehoord. Helaas is dit niet de eerste keer dat ik een zeer slechte ervaring heb met Randstad. Ze beloven van alles, en vervolgens moet je zelf als een kleuterjuf constant hun op hun afspraken wijzen. Ze komen zowel bel als email afspraken consequent niet na. Geen communicatie niets. Ironisch genoeg moet je de opleiding communicatie hebben gestudeerd om daar te werken. Mijns inziens is dat zij alles behalve kunnen communiceren. Vaak genoeg plaatsen zij ook vacatures die niet eens bestaan. Paar keer een bedrijf benaderd waar zij net een vacature voor hadden geplaatst waarbij reactie van het bedrijf zelf was: die vacature is 3 maanden geleden al vervuld. Zeer teleurstellend bedrijf die kennelijk alleen maar voor de cijfers gaat. Geeft mensen valse hoop en laat mensen in de steek.
Sterke punten
N.v.t.
Zwakke punten
Communicatie, valse beloftes en onvriendelijk
Randstad......nooit weer
Onpersoonlijk, onvriendelijk en louter opdrachtgever gericht. Als uitzendkracht ben je een nummertje, 10 anderen voor jou.....en dat gevoel overspoelt je al bij binnenkomst. Slechte sfeer en het lijkt wel alsof de uitzendkracht Randstad op zijn knieën mag bedanken dat ze de eer hebben om voor hen aan de slag te gaan. Dat de uitzendkracht uiteindelijk ook de winst bepaalt is blijkbaar onzin. Het halen van targets, het likken van de hielen van de grote opdrachtgevers staat boven alles en zeker boven jou als uitzendkracht. Verder worden er geen gegevens gecontroleerd. Zonder je gezien te hebben en je gegevens en diploma's te hebben gecheckt sturen ze je op pad. Niet erg professioneel....
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Onpersoonlijk
Onvriendelijk
Uitzendkracht is een nummer
Opdrachtgever staat overal boven in het belang
Mensen zonder te checken naar klant sturen
Lange doorlooptijden
Analyse van Randstad
Hoe gaat Randstad met jou om als sollicitant?
Als je een baan zoekt heb je natuurlijk een bepaalde voorkeur. Ook ik stapte op die wijze de sollicitatieprocedure in. *Het gaat me hier even om de valkuilen die je tegenkomt als sollicitant. Dingen die je eigenlijk wel verwacht maar ook weer niet.
Verwachtingen:
Je denkt dat het uitzendbureau handelt als bemiddelaar. In het geval van Randstad word er zeker heel hard gewerkt. Wel is het zo dat zij zich tot in mate van perfectie inzetten voor de opdrachtgever. Wat kan leiden tot een naar en lang sollicitatieproces (verwacht een lang proces).
Op dit moment staan er een aantal vacatures open van bijvoorbeeld callcenterwerk Ziggo en Nuon. De hoepels zijn groot en in series. Het kan zomaar zijn dat je een week lang elke dag een Randstad medewerker spreekt die jou in de ochtenduren belt. De inhoud en met name de adviezen van die gesprekken kunnen nogal afwijken van elkaar. Het is wel zo dat jij als sollicitant dan aan het kortste touwtje trekt. Ook voelt het in dat selectieproces al dat je drie sollicitaties hebt gedaan, maar eigenlijk is dat niet zo omdat je nog niet de recruiter van de job écht gesproken hebt.
Waar adviseer ik je op te letten:
1. Pas op ze werken met baanprofielen.
Word je voor het ene afgewezen dan heb je mogelijk bij voorbaat ook een nee voor een gelijksoortige functie. Zelfs als ze zeiden bij je vorige sollicitatie, maar jij bent gewoon te intelligent voor dit werk. Met als vooroordeel; we zijn bang dat jij te veel je eigen ding gaat doen.
2. Afwijzing is afwijzing
Ze verwerken niet waarom je bent afgewezen. Dan trekken ze liever een verse vis uit de zee. Het maakt echt niet uit of je daadwerkelijk te intelligent was en het werk al eerder en aantoonbaar naar voldoening hebt gedaan. Of dat je gewoon toen een slechte dag had.
*De bewustwording van dat je door zoveel hoepels hebt gesprongen:dus zeven telefoontjes, twee testen 2,5uur, cv aanpassen naar hun wensen, een motivatiebrief schrijven, research in het bedrijf en de aangeleverde vragenlijsten. Het maakt niet uit, zelfs niet met zeer goede resultaten. Of met te goede resultaten. Tip: na je eerste afwijzing, start een procedure bij een ander uitzendbureau.
3. Save choice
Maak de baan keuze in een bepaald 'baanprofiel' waarvan de kans het hoogst is dat je hem krijgt. Want wie zegt dat ze je bij de tweede sollicitatie weer toelaten als je bent afgewezen?
4. Zeg nooit iets negatiefs
Zelfs als ze vragen, waarom deze keuze boven de andere. Praat nooit over: De andere functie was wel pittig omdat de klant altijd boos binnen kwam na het lange keuzemenu. Zeg dingen als: Ik hou van een nieuwe uitdaging en deze baan leek mij op die .. en die redene echt een leuke baan.
5. Less is more
Zeker als het om callcenter werk gaat en de mensen die werken met sollicitanten komen uit de communicatie bizz. Ze zijn perky, te mooi en te correct. Ze geven de politiek correcte antwoorden. Als in "ik voel met je mee", maar let erop dat is meestal een soort automatische piloot. Ze willen van jou korte, enthousiaste en gewenste antwoorden. Laat je niet afschrikken door hun graad van perfectie en de neppe glimlach dat is typerend voor de commerciële branche. Spiegel het met een zakelijke correcte instelling.
6. Laat je niet om de tuin leiden
Ja ze vragen veel en ook veel persoonlijke dingen. Ze willen het niet echt weten, ze haken dan in op iets wat je hebt gezegd en buigen dat naar de baan toe. Een normaal rationeel mens zou zeggen, ja dat is van toepassing op dat deel van mijn leven.
-> Het slimste is dat je gewoon niet je hoofd laat afleiden van je doel. Het interesseert ze niet echt, dus hou het kort en geef een redelijke verklaring. Ga niet in op de persoonlijke of gevoelsmatige kant.
Tip: Kun jij als sollicitant niet met een bemoeizuchtige voor elk dingetje bellend uitzendbureau over weg. Die jou wel zeer uitgebreid door het sollicitatieproces stuurt en veel uitgebreider screent dan andere uitzendbureaus doen. Zoek dan een ander uitzendbureau. Of wed op twee paarden. Het uitgebreide sturen kan namelijk leiden tot dat je bij het uiteindelijke gesprek denkt "pffh dat ook nog eens en wat een bakken werk voor een tweede keus baan". Want zeg nou eerlijk, wie wil callcenter werk doen als bijbaan. Tip: Verkoop ze het wel!
Verlies niet de kern en je doel uit het oog omdat er zoveel persoonlijks is gevraagd en besproken.
Sterke punten
Randstad legt de lat hoog als het gaat om wat de opdrachtgever wil.
Zwakke punten
De hoge lat gaat ten koste van de sollicitant, jij bent vervangbaar en een nee heb je zo te pakken als het hun zo schikt. Ze gaan geen dingen nazoeken als je zegt, ik kan aantonen dat dat vooroordeel over mij niet klopt. Zelfs niet als de opdrachtgever het zelfde is. De klant is koning, maar jij (de sollicitant) bent de klant niet jij bent het product.