Reviews van deze auteur (19826)

Analyse van Randstad

Review over Randstad

Hoe gaat Randstad met jou om als sollicitant?

Als je een baan zoekt heb je natuurlijk een bepaalde voorkeur. Ook ik stapte op die wijze de sollicitatieprocedure in. *Het gaat me hier even om de valkuilen die je tegenkomt als sollicitant. Dingen die je eigenlijk wel verwacht maar ook weer niet.

Verwachtingen:
Je denkt dat het uitzendbureau handelt als bemiddelaar. In het geval van Randstad word er zeker heel hard gewerkt. Wel is het zo dat zij zich tot in mate van perfectie inzetten voor de opdrachtgever. Wat kan leiden tot een naar en lang sollicitatieproces (verwacht een lang proces).

Op dit moment staan er een aantal vacatures open van bijvoorbeeld callcenterwerk Ziggo en Nuon. De hoepels zijn groot en in series. Het kan zomaar zijn dat je een week lang elke dag een Randstad medewerker spreekt die jou in de ochtenduren belt. De inhoud en met name de adviezen van die gesprekken kunnen nogal afwijken van elkaar. Het is wel zo dat jij als sollicitant dan aan het kortste touwtje trekt. Ook voelt het in dat selectieproces al dat je drie sollicitaties hebt gedaan, maar eigenlijk is dat niet zo omdat je nog niet de recruiter van de job écht gesproken hebt.

Waar adviseer ik je op te letten:
1. Pas op ze werken met baanprofielen.
Word je voor het ene afgewezen dan heb je mogelijk bij voorbaat ook een nee voor een gelijksoortige functie. Zelfs als ze zeiden bij je vorige sollicitatie, maar jij bent gewoon te intelligent voor dit werk. Met als vooroordeel; we zijn bang dat jij te veel je eigen ding gaat doen.
2. Afwijzing is afwijzing
Ze verwerken niet waarom je bent afgewezen. Dan trekken ze liever een verse vis uit de zee. Het maakt echt niet uit of je daadwerkelijk te intelligent was en het werk al eerder en aantoonbaar naar voldoening hebt gedaan. Of dat je gewoon toen een slechte dag had.

*De bewustwording van dat je door zoveel hoepels hebt gesprongen:dus zeven telefoontjes, twee testen 2,5uur, cv aanpassen naar hun wensen, een motivatiebrief schrijven, research in het bedrijf en de aangeleverde vragenlijsten. Het maakt niet uit, zelfs niet met zeer goede resultaten. Of met te goede resultaten. Tip: na je eerste afwijzing, start een procedure bij een ander uitzendbureau.
3. Save choice
Maak de baan keuze in een bepaald 'baanprofiel' waarvan de kans het hoogst is dat je hem krijgt. Want wie zegt dat ze je bij de tweede sollicitatie weer toelaten als je bent afgewezen?
4. Zeg nooit iets negatiefs
Zelfs als ze vragen, waarom deze keuze boven de andere. Praat nooit over: De andere functie was wel pittig omdat de klant altijd boos binnen kwam na het lange keuzemenu. Zeg dingen als: Ik hou van een nieuwe uitdaging en deze baan leek mij op die .. en die redene echt een leuke baan.
5. Less is more
Zeker als het om callcenter werk gaat en de mensen die werken met sollicitanten komen uit de communicatie bizz. Ze zijn perky, te mooi en te correct. Ze geven de politiek correcte antwoorden. Als in "ik voel met je mee", maar let erop dat is meestal een soort automatische piloot. Ze willen van jou korte, enthousiaste en gewenste antwoorden. Laat je niet afschrikken door hun graad van perfectie en de neppe glimlach dat is typerend voor de commerciële branche. Spiegel het met een zakelijke correcte instelling.
6. Laat je niet om de tuin leiden
Ja ze vragen veel en ook veel persoonlijke dingen. Ze willen het niet echt weten, ze haken dan in op iets wat je hebt gezegd en buigen dat naar de baan toe. Een normaal rationeel mens zou zeggen, ja dat is van toepassing op dat deel van mijn leven.
-> Het slimste is dat je gewoon niet je hoofd laat afleiden van je doel. Het interesseert ze niet echt, dus hou het kort en geef een redelijke verklaring. Ga niet in op de persoonlijke of gevoelsmatige kant.

Tip: Kun jij als sollicitant niet met een bemoeizuchtige voor elk dingetje bellend uitzendbureau over weg. Die jou wel zeer uitgebreid door het sollicitatieproces stuurt en veel uitgebreider screent dan andere uitzendbureaus doen. Zoek dan een ander uitzendbureau. Of wed op twee paarden. Het uitgebreide sturen kan namelijk leiden tot dat je bij het uiteindelijke gesprek denkt "pffh dat ook nog eens en wat een bakken werk voor een tweede keus baan". Want zeg nou eerlijk, wie wil callcenter werk doen als bijbaan. Tip: Verkoop ze het wel!

Verlies niet de kern en je doel uit het oog omdat er zoveel persoonlijks is gevraagd en besproken.

Sterke punten
Randstad legt de lat hoog als het gaat om wat de opdrachtgever wil.

Zwakke punten
De hoge lat gaat ten koste van de sollicitant, jij bent vervangbaar en een nee heb je zo te pakken als het hun zo schikt. Ze gaan geen dingen nazoeken als je zegt, ik kan aantonen dat dat vooroordeel over mij niet klopt. Zelfs niet als de opdrachtgever het zelfde is. De klant is koning, maar jij (de sollicitant) bent de klant niet jij bent het product.

reacties: