Vandaag had ik een intake gesprek bij Walters People.
Eerst zal ik mijn hand in eigen boezem steken, want ik was 10 minuten te laat voor mijn intake (stom stom), waar ik zelf natuurlijk ook van baalde.
De locatie is in het WTC, dus behoorlijk groot.. Zoekend naar een parkeerplaats (waar je aardig voor mag betalen per 5 minuten) en vervolgens het juiste gebouw nog vinden. Idd ik had gewoon nog eerder van huis moeten vertrekken (kortom meer dan een uur reistijd vanaf mijn huis).
Vervolgens kwam Anouk zelf ook nog 15 minuten later de kamer in, waar ik mocht wachten. Ik bood mijn excuses nog aan en ze gaf aan ik heb maar 45 min gereserveerd voor dit gesprek dus we moeten er snel door heen (nog maar 15 min over). Begrijpelijk, maar er was vervolgens totaal geen sprake van een vriendelijk gesprek maar eerder ijskoud met vragen die ik via de mail ook nog wel had kunnen beantwoorden. Eerst alle diploma's af (of ik ze wel of niet had behaald, heel praktisch maar niet efficiënt) en daarna wat standaard intake vragen. Er kon geen glimlach niks vanaf en ik voelde me gewoon ongemakkelijk worden.. Ik werk al ruim 5 jaar ad interim, veel intakes gehad maar dit was echt geen fijn gesprek. Als ze een robot voor mij hadden gezet, dan zou dit hetzelfde effect hebben gehad, kijkend naar de interactie.. (bijna niks dus). Het gaat mijn inziens altijd om het gevoel wat iemand achter laat en dat voelde niet goed. Ik ben zelf ook maar op dezelfde manier gaan antwoorden, maar dat past helemaal niet bij mij. Vervolgens moest ik nog een Engelse test maken en een foto voor in het dossier.
Als ik consultant zou zijn en ik had in haar schoenen gestaan, dan had ik gevraagd of ik alleen wat praktische vragen zou mogen stellen (gezien de tijd) en gevraagd aan de kandidaat of er bereidheid zou zijn om nog een keer naar kantoor te komen of desnoods nog een Skype gesprek er achteraan plannen.. Omdat ik het belangrijk vind om écht een goed beeld te krijgen van de kandidaat. Dan had ik de Engelse test wel laten doen en de foto, zodat de kandidaat toch niet helemaal voor niets is gekomen.. Dan had er uiteindelijk veel meer een gevoel van verbinding ontstaan.. Dat is tenslotte waar het om draait toch..? Of gevraagd aan de kandiaat waar hij/zij zich goed bij voelt gezien de tijd? Snel er doorheen of niet, nieuwe intake, opvolging nog via Skype etc etc.. Mijn inziens zijn kandidaten/sollicitanten ook klanten.. De plank is (wat mij betreft) misgeslagen.. Helaas..